IKEA öppnar nytt e-handelslagerIk

Med storlek som ett medelstort ÍKEA ska det nya lagret i Arlandastad möta det starka intresset för IKEA och möjliggöra kortare och mer precisa leveranser i Stockholmsområdet.

– Det ska vara enkelt och inspirerande att handla heminredning på IKEA oavsett var, när och hur man vill göra det. Med vårt nya e-handelslager i Arlandastad krymper vi avstånden till våra kunder i Stockholm. Ambitionen är ökad flexibilitet och snabbhet i leveranserna vid de tillfällen då kunderna väljer att e-handla hos oss, säger Peter Nilsson, Customer Experience Manager, IKEA i Sverige.
IKEA Svenska AB, med huvudkontor i Älmhult, är ansvarig för IKEAs distribution i Norden.
– En smartare och snabbare distribution är en grundförutsättning för möta de behov och förväntningar våra kunder har när de handlar på IKEA. Förändrade konsumtionsbeteenden ställer höga krav på distributionsflöden och därför gör vi nu en satsning för att ytterligare förbättra logistiken, säger Mikael Redin, VD IKEA Svenska AB.
Det nya e-handelslagret, som ligger i Arlandastad cirka fyra mil norr om Stockholm, stöttar e-handelns volymökningar och möjliggör snabbare och mer precisa leveranser hem till kunderna.
– Vi vill skapa en bättre vardag för de många människorna, det handlar om heminredning men också hur kunderna agerar i vardagen och hur de handlar. Stockholm är en av Europas snabbast växande städer och det är också där vår e-handel växer starkast. Detta nya lager spelar en viktig roll för att vi ska kunna möta den ökade efterfrågan och göra upplevelsen för Stockholmsborna ännu bättre, säger Peter Nilsson.
Det nya e-handelslagret övertar majoriteten av distributionen till Stockholmsområdet från den stora centrala distributionscentralen i Torsvik utanför Jönköping.
– Förutom att vi kommer närmare kunderna i Stockholmsregionen är en stor vinst med det nya e-handelslagret att det kommer att gå färre lastbilstransporter till och från Stockholm. Minskade lastbilstransporter är möjligt då vi nu kan packa lastbilarna smartare och mer effektivt. Det blir bättre för våra kunder och miljön, avslutar Mikael Redin.
IKEA har skrivit ett avtal med tredjepartsleverantören Bring som kommer att stå för driften med egen personal.
– Vi på Bring är stolta över detta samarbete och att vi kan ge IKEA möjligheten till ett ännu bättre konsumenterbjudande. Avtalet är ett bevis och ligger i linje med Brings satsning inom e-handel och konsumentlogistik, säger Tobias Åbonde, ansvarig för hemleverans i Norden, Bring.

Fakta

  • Det nya e-handelslagret i Arlandastad har en yta på 30 000 kvadratmeter och kan hantera 17 000 kubikmeter volym, vilket innebär cirka 20 procent av IKEAs totala e-handelsflöde i Sverige.
  • Prognosen för lagret är cirka 100 000 hemleveranser (innehållandes varierat antal platta paket, alla större än s.k. postpaket) första året till e-handlande kunder i Stockholm.
  • IKEA.se hade 90 miljoner besök under verksamhetsåret 2017, vilket är en ökning på sex procent. För första gången kommer mer än 50 procent av trafiken från mobila enheter.
  • IKEAs e-handel i Sverige var 672 miljoner SEK VÅ17, vilket motsvarar en tillväxt på 12 procent. Total försäljning uppgick till 16,4 miljarder SEK (inkl. IKEA Food, exkl. moms).

Tredjepartsoperatör är Bring som nyrekryterar cirka 100 medarbetare för drift av e-handelslagret.
Källa: IKEA